W uroczystości wzięli udział przedstawiciele rządu, parlamentarzyści i europarlamentarzyści, samorządowcy, przedstawiciele Komisji Europejskiej oraz wykonawca inwestycji.
Najpierw podczas oficjalnych uroczystości, a następnie na sportowo, z mieszkańcami Świnoujścia. Tak Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz uczestniczył w otwarciu największej podwodnej przeprawy w Polsce. W realizacji inwestycji pomogły Fundusze Europejskie, w tym te pierwsze, przyznane przez Urząd Marszałkowski, na opracowanie samego projektu.
 
Tunel w Świnoujściu został oficjalnie otwarty w piątek, 30 czerwca 2023 r. W uroczystości wzięli  udział przedstawiciele rządu, parlamentarzyści i europarlamentarzyści, samorządowcy, przedstawiciele Komisji Europejskiej oraz wykonawca inwestycji. Po uroczystej części z przemówieniami, Prezydent Miasta Świnoujście Janusz Żmurkiewicz przygotował atrakcje dla mieszkańców. Odbył się bieg i przejazd Rowerowej Masy Krytycznej oraz kolejki turystycznej. Pierwsi kierowcy przejechali tunelem w godzinach wieczornych.

Marszałek Olgierd Geblewicz w mediach społecznościowych napisał  - Gdy odjadą oficjele, Tunel Europejski zostanie w końcu oddany tym, którzy o niego wiele lat zabiegali - mieszkańcom Świnoujścia. Wielkie gratulacje. To dla mnie zaszczyt, że mogłem dołożyć cegiełkę do jego powstania.
Umowa, która pozwoliła na przygotowanie dokumentacji została uroczyście podpisana przez marszałka województwa Olgierda Geblewicza i prezydenta Janusza Żmurkiewicza 26 września 2014 r. i była sfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007 - 2013.
 
W jej efekcie powstała dokumentacja, na którą składały się:
  1.  Analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – której celem było wskazanie możliwych sposobów poprawy funkcjonowania transportu drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin oraz określenie wstępnej efektywności ekonomicznej i koniecznych nakładów finansowych. Analiza miała umożliwić podjęcie racjonalnej decyzji co do dalszych przygotowań wybranej opcji inwestycyjnej mając na uwadze zalety i braki poszczególnych wariantów.
     
  2. Program Funkcjonalno-Użytkowy, umożliwiający ustalenie planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych oraz będący podstawą do udzielenia zamówienia publicznego w zakresie obliczenia ceny oferty oraz wykonania prac projektowych.
     
Marszałek zwraca uwagę, że dzięki sfinansowaniu i zrealizowaniu dokumentacji w latach 2014-2015, samorządowcy byli  gotowi do realizacji zadania z funduszy europejskich z perspektywy finansowej 2014-2020. 
 
– Zawsze uważałem, że wygrywa ten, kto jest przygotowany do budowy, a nie ten, kto oczekuje i nic nie robi. Perspektywa unijna ruszyła i okazało się, że fundusze są – mówi marszałek Geblewicz.
 
Całkowity koszt inwestycji, która pozwala  na lepsze skomunikowanie Świnoujścia z resztą kraju to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
 
Tunel pod cieśniną Świny jest jednorurowy. W każdym kierunku zaplanowano po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Łączna szacunkowa długość inwestycji to 3200 m, długość tunelu drążonego metodą TBM to 1483,80 m. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny wynosi ok. 38 m p.p.m.