Ponad 6 mln zł dla dwóch zachodniopomorskich samorządów na zintegrowane inwestycje terytorialne. Miasto Białogard oraz Gmina Mielno stawiają na udogodnienia transportowe. Oba przedsięwzięcia łączy wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020. Umowy podpisał wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj. Stało się to we wtorek, 27 czerwca 2017 roku w Koszalinie.

Lokalne samorządy inwestują w powstanie sieci tras rowerowych i budowę centrum przesiadkowego dla podróżnych. Wartość przedsięwzięć to ponad 10 mln zł, z czego unijna pomoc to około 6,5 mln zł. Dokumenty parafowały Miasto Białogard i Gmina Mielno.

- Transport to dziedzina, którą chcemy jak najlepiej i jak najszybciej rozwijać. Inwestujemy w drogi, centra przesiadkowe i trasy rowerowe, które mają stać się niebawem znakiem rozpoznawczym Pomorza Zachodniego. W te istotne zmiany angażujemy unijną pomoc. Wszystko z myślą o mieszkańcach, jak i turystach - zaznaczył wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj.

Z przyczyn losowych przełożone zostało zaś podpisanie umowy z Gminą Sianów na realizację projektu związanego z powiększeniem sieci tras rowerowych.  Odbędzie się ono w najbliższym czasie.

Dobre perspektywy dla rowerzystów w Białogardzie 

Duże zmiany czekają rowerzystów w Białogardzie. Miasto stawia na ekologiczną formę transportu i stworzenie dróg dla cyklistów o łącznej długości prawie 20 km. Sieć tras ma łączyć dzielnice miasta z centrum przesiadkowym. Ponadto w planach jest budowa dwóch obiektów „Bike&Ride” wyposażonych w miejsca postojowe dla rowerów oraz samoobsługowe stacje napraw.

- Dzięki inwestycji mieszkańcy pokochają rowery i zdrowy tryb życia - przekonywał burmistrz Krzysztof Bagiński.

Termin realizacji inwestycji planowany jest od września 2017 roku do 31 grudnia 2019 roku. Jej koszt to ponad 6,1 mln zł. Unijne dofinansowanie sięgnie prawie 4,6 mln zł.

Komfort dla podróżnych w Mielnie

Wygodniej dla podróżujących będzie zaś w Mielnie. Niebawem ruszy budowa nowego węzła komunikacyjnego. Planowane centrum przesiadkowe to nowoczesne rozwiązanie transportowe z kasami, poczekalnią, toaletami, wiatami peronowymi oraz przystankowymi oraz placami i ciągami komunikacyjnymi Koszt zmian wyniesie ponad 4,1 mln zł. Wsparcie z RPO WZ 201402020 to prawie 1,9 mln zł.

- Centrum, które powstanie na terenie wokół dworca kolejowego, gdzie w sezonie letnim zatrzymuje się szynobus z pewnością stanie się wizytówką Mielna. Dzięki zmianom będzie bezpiecznie i komfortowo dla mieszkańców i turystów - podkreśliła burmistrz Olga Roszak-Pezała.

Efekt realizacji projektu, którego start nastąpi w lipcu br, a budowa rozpocznie się w 2018 roku, powinniśmy zobaczyć w ostatnim kwartale przyszłego roku lub na początku 2019 roku.

Sianów powiększa sieć tras rowerowych – umowa w innym terminie

Z przyczyn losowych przełożone zostało podpisanie umowy z Gminą Sianów, gdzie przybędzie niedługo 8 km tras rowerowych. Ten kluczowy w tym zakresie projekt uwzględnia takie miejscowości jak: Osieki, Kleszcze, Suchą Koszalińską, Iwięcino, Wierciszewo, Skibno i Skwierzynkę. Każdy z zaplanowanych odcinków dróg rowerowych prowadzić ma do miejsca przesiadkowego „bike&ride” umożliwiającego dalszy transport PKS-em, busem, lub pociągiem do miejsca zatrudnienia w Sianowie lub Koszalinie. Inwestycja warto jest prawie 4,8 mln zł. Unijna pomoc stanowi aż 85% kosztów i wyniesie ponad 4 mln zł. Prace ruszą w lipcu br., a zakończa się w czerwcu 2018 roku.

ZIT i KKBOF

Wszystkie inwestycje wpisują się w założenia ZIT dla Koszalińsko-Kołobrzeskiego Obszaru Funkcjonalnego. Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowe narzędzie służące wdrażaniu Funduszy Europejskich wpływających na zrównoważony rozwój miast i ich obszarów funkcjonalnych. W perspektywie 2014-2020 dla KKBOF zaplanowano 40 mln euro.