Mimo wytężonej pracy nastawionej na rozwój, od wielu miesięcy regiony są bezpardonowo atakowane przez rząd, krytykujący skuteczność samorządowców. Pod względem wydatkowania unijnych pieniędzy, a więc dużo ważniejszego wskaźnika od liczby podpisanych umów, województwo zachodniopomorskie prezentuje się dobrze, zajmując pozycję w środku regionalnej stawki.
W Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 zrealizowano prognozę certyfikacji przekazaną do KE dla 2017 r. w 106,45 proc. Dla przykładu w 2016 r. realizacja wyniosła 66% planu. Dla 2018 r. zrealizowanie prognozy jest niemal pewne, a na koniec września osiągniemy ok. 70 proc.
Wskazywane przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zagrożenie utraty przez Województwo Zachodniopomorskie 97,4 mln EUR (19,2 mln EUR z tytułu niewykonania zasady N+3 na 2018 oraz 78,2 mln EUR z rezerwy wykonania) mijają się z faktami. Zasadę N+3 dla 2018 Pomorze Zachodnie wykonało we wrześniu br. – już teraz mamy 101 proc. wykonania. Do 28 września 2018 r. UM WZ zgłosi do KE wydatki, które nam dadzą 116 proc. wykonania zasady, tak więc nie można mówić o możliwości utraty 19,2 mln EUR z tytułu niewykonania zasady N+3.
Warto dodać, że w osiach priorytetowych 1,5 oraz 6 Zachodniopomorskie osiągnęło tzw. cele pośrednie wskaźników. W pozostałych osiach zakłada się osiągnięcie celów do końca tego roku. Przy nieosiągnięciu celów w danej osi, środki będą w pierwszej kolejności trafiać do innych osi tego samego programu, które sobie poradziły z osiągnięciem ram. 78,2 mln euro z rezerwy wykonania nie jest zagrożone.
Pojawiające się chociażby informacje o zagrożeniu środków unijnych i ich możliwym wykorzystaniu do budowy setek kilometrów dróg są nieprawdziwe. Obowiązująca Umowa Partnerstwa mówi bowiem, że „Inwestycje w drogi lokalne w ramach CT7 nie mogą stanowić więcej niż 15% alokacji programu przeznaczonej na PI7b (z wyjątkiem programów EWT). Kwota na drogi lokalne w ramach CT 7 łącznie we wszystkich RPO nie może przekroczyć 455 mln euro. Regiony, co do zasady wykorzystały już do maksimum limit 15 proc. nakładów na drogi lokalne liczony od całości środków przeznaczonych na drogi w każdym RPO. Nie ma możliwości, by ten limit przekroczyć. W Zachodniopomorskiem próg ten wynosi 24,4 mln EUR i został już w całości zagospodarowany na drogi w ramach mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych oraz na drogi powiatowe. Ponadto inwestycje na drogach lokalnych mogą być wsparte środkami z UE tylko w przypadku, gdy włączają się w TEN-T, prowadzą do centrów logistycznych, przejść granicznych, portów, terenów inwestycyjnych.
Pomorze Zachodnie znalazło się w pierwszej piątce regionów, które rozliczyły z Brukselą perspektywę finansową 2007-2013. Decyzja Komisji Europejskiej potwierdziła, iż 862 miliony euro z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego zostało w całości zainwestowane w rozwój regionu. Każde euro wykorzystane. Województwo Zachodniopomorskie rozliczyło perspektywę 2007-2013