Trzy szlaki na koniec lata – już dziś zaplanuj rowerowe przygody

Białogard – Złocieniec, Dźwirzyno – Marszewo oraz Barlinek – Choszczno. Lada moment te kilkudziesięciokilometrowe odcinki tras rowerowych będą gotowe, oznakowane i zostaną oficjalnie oddane mieszkańcom oraz turystom. To idealne propozycje dla planujących rowerowe wycieczki. Na Pomorzu Zachodnim przybywa kolejnych kilometrów dobrej infrastruktury dla rowerowych turystów, a następne odcinki są już projektowane.

- Wrzesień i październik to miesiące, w których oddamy kolejne niezwykle ważne odcinki naszych tras rowerowych. W wielu miejscach już dziś widać rzesze mieszkańców i turystów. Tak jest za każdym razem i potwierdza słuszność podjętej przez nas przed kilku laty odważnej decyzji o stworzeniu wielkiej sieci tras rowerowych. Z oddaniem każdego nowego odcinka rośnie zainteresowanie naszymi szlakami. Widzimy także, że zainteresowanie turystyką na rowerze mocno wzrosło po wybuchu pandemii. Rower kojarzy się z wolnością i przygodą, do takiego wypoczynku na Pomorzu Zachodnim zachęcamy – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.

Velo Batlica: Dźwirzyno – Marszewo,

Otwarcie 100km odcinka na przełomie października i listopada

Poprzez wydmy, wzdłuż bałtyckich plaż. Jeszcze w tym roku otrzymamy ponad 100 km gotowej i oznakowanej trasy od Dźwirzyna, aż za Marszewo na granicy Pomorza Zachodniego z województwem Pomorskim. To niemal połowa szlaku Velo Baltica prowadzącego przez nasz region. Aktualnie kończone są inwestycje w Bukowie Morskim (0,5 km nowej trasy), Darłowie (ponad kilometr trasy wzdłuż ulic Mickiewicza i Sowińskiego oraz ul. Morskiej), a także ponad 1,5 km szlaku za miejscowością Marszewo. Na finiszu są także prace związane z oznakowywaniem tego odcinka Velo Baltica. Podczas tegorocznych wakacji trasa nadmorska cieszy się olbrzymią popularnością i przyciąga rzesze rowerzystów jadących w kierunku Świnoujścia lub na Hel.

Otwarcie szlaku Velo Baltica z Dźwirzyna do Marszewa jest wstępnie planowane na przełom października i listopada br. Poprawy wymaga jeszcze niespełna 6km szlak pomiędzy Mielnem a Unieściem, który w najbliższych latach z szutrowego zmieni się na asfaltowy. Stworzenie ponad 100 km odcinka jest możliwe dzięki wielu oddanym w ostatnich latach inwestycjom. Velo Baltica liczy w zachodniopomorskiem 240 km. Na zachód od Dźwirzyna bezproblemowo dojedziemy aż do Łukęcina, trasa wymaga jeszcze oznakowana. Obecnie trwa budowa m.in. odcinków w gminach Trzebiatów, Rewal, Dziwnów i Międzyzdroje, które poprawią wygodę i bezpieczeństwo na trasie.

Mapy przebiegu trasy można pobrać ze strony http://velobaltica.pl
Informacje o trasie EuroVelo 10 https://en.eurovelo.com/ev10

Stary Kolejowy Szlak: Białogard – Złocieniec,

Otwarcie ponad 61 km odcinka – 11 września br.

Piękne lasy, malownicze jeziora i wspaniałe widok, to atrakcje czekające na Starym Kolejowym Szlaku. 11 września będziemy mogli przejechać po w pełni gotowym i oznakowanym odcinku z Białogardu do Złocieńca. Trasa liczy ponad 61 km i jest idealną propozycją dla spragnionych przygód na dwóch kółkach.

To nie koniec inwestycji na Starym Kolejowym Szlaku, gdzie obecnie trwa projektowanie blisko 12 km łącznika, który otworzy trasę na Świdwin. Pracy wymagają również odcinki na południu województwa. Część infrastruktury w okolicach Wierzchowa i Wałcza jest już gotowa, ale wymaga oznakowania, część jest już zaprojektowana, a część czeka na przygotowanie dokumentacji inwestycyjnej. Na północnym odcinku trasy, dziś bez problemów dotrzemy z Kołobrzegu do Karlina oraz z Mielna przez Koszalin do Wroniego Gniazda. Trasy wymagają jeszcze oznakowania a projektowane są łączniki w pobliżu Białogardu.

Mapy przebiegu trasy można pobrać ze strony http://www.rowery.wzp.pl/stary-kolejowy-szlak-15
 

Trasa Pojezierzy Zachodnich: Barlinek – Choszczno,

Otwarcie 27km odcinka na przełomie października i listopada

Unikalna przyroda parków krajobrazowych, piękno pojezierzy Choszczeńskiego czy Ińskiego. To niektóre z atrakcji jakie będą czekać na liczącym ponad 27 km odcinku Barlinek – Choszczno. Aktualnie prowadzone są prace wykończeniowe przy przejściu przez Barlinek a także na szlaku z Pełczyc do Choszczna (14km). Dokumentacja dla wyjazdu z Barlinka jest już gotowa a inwestycję zrealizuje w przyszłości Gmina. Obecnie trwają ostatnie prace na dojeździe do Pełczyc oraz w centrum tej miejscowości. Trasa zostanie również oznakowana. Otwarcie odcinka szlaku nastąpi na przełomie października i listopada.

To nie jedyne prace prowadzone na Trasie Pojezierzy Zachodnich, która liczy łącznie ponad 420 km. Szlak prowadzi przez malownicze obszary pojezierzy Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego. Trasa ma dwie odnogi. Południowa, prowadzi od Siekierek do Białego Boru. Już dziś, od modernizowanego mostu na Odrze można dojechać nową, liczącą 36 km trasą do Trzcińska-Zdrój. Dalej, szlak wiedzie do Myśliborza, Barlinka i Choszczna. Aktualnie na finiszu jest także realizacja odcinków Sulimierz – Mostkowo (2,9km). Zostały już ogłoszone przetargi na budowę brakujących odcinków pomiędzy Trzcińskiem-Zdrój a Barlinkiem. Jeśli terminy zostaną dochowane, to w przyszłym roku w bardzo komfortowych warunkach powinniśmy móc dojechać na rowerze od Siekierek aż do Choszczna. Trasa prowadzi do Ińska, gdzie łączy się z odnogą „szczecińską”. Dalej przebiega przez Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Czaplinek do Szczecinka i w gminie Biały Bór dochodzi do granicy z województwem pomorskim.

Mapy przebiegu trasy można pobrać ze strony http://www.rowery.wzp.pl/trasa-pojezierzy-zachodnich-20

Jak może wyglądać Twoja rowerowa przygoda na Pomorzu Zachodnim? Może tak?

 

Realizowany przez Województwo Zachodniopomorskie projekt Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, to prawdziwa rowerowa rewolucja, która docelowo będzie liczyła 1100 km szlaków. Nowobudowane odcinki łączą się ze ścieżkami rowerowymi, które zostały zbudowane, bądź są budowane przez lokalne samorządy. Większość nowych inwestycji jest realizowanych przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, a 85% finansowania zabezpieczają środki unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020. Aktualny stan prac można śledzić pod adresem www.trasyrowerowe.wzp.pl .