Pociągi za ćwierć miliarda zł! Kontrakt podpisany

17 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (tzw. EZT) kosztować będzie ponad 250 mln zł.  W poniedziałek 12 września br. w Szczecinie umowę wartą ćwierć miliarda złotych podpisali marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz oraz Zbigniew Konieczek Prezes Zarząd Newag S.A.

- Kilka lat temu podjęliśmy wielki plan modernizacji taboru kolejowego. Naszym celem było, aby regionalne połączenia kolejowe realizować w najnowocześniejszych, europejskich i światowych warunkach. Poświęciliśmy już na ten cel pół miliarda złotych, dziś podpisujemy kontrakt na kolejne ćwierć miliarda. I właśnie dzięki tej umowie, mogę powiedzieć, że ze słowa danego mieszkańcom Pomorza Zachodniego się wywiązałem. Po dostarczeniu 17 pociągów, w 2018 zakończy się proces modernizacji całego taboru, który obsługuje połączenia regionalne w naszym województwie - mówił marszałek Olgierd Geblewicz.

Marszałek Geblewicz podkreślał, że województwo wiąże się kontraktem z partnerem sprawdzonym, który już dostarczał na Pomorze Zachodnie swoje pojazdy. Po zachodniopomorski torach jeżdżą już Impulsy, które cieszą się bardzo dobrą opinią podróżnych. Nowe pociągi będą miały więcej przestrzeni do transportu rowerów. Zamiast 4 sztuk, zmieści się 10. – Intensywnie rozwijamy ścieżki rowerowe i chcemy połączyć to z łatwiejszy przewozem rowerów  - podkreślał marszałek.

- Pomorze Zachodnie jako pierwsze województwo w kraju będzie miało w 2018 wyłącznie nowy tabor. Także jako pierwsze zamówiło wraz z naszymi Impulsami symulator do nauki maszynistów. Gratuluję tej decyzji, bo zapewni lepsze wyszkolenie maszynistów – mówił Zbigniew KonieczekPrezes Zarząd Newag S.A.

W ramach zamówienia zakupionych zostanie 12 sztuk trzyczłonowych i 5 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przetarg zakłada opcję zwiększenia zamówienia o dodatkowych 10 sztuk EZT.  Inwestycja w podstawowym zakresie zamówienia będzie obejmować 250 797 000 zł i w większości sfinansowana będzie z funduszy unijnych (poziom dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego może wynieść 85%). Pozostałe środki pochodzić będą z funduszu kolejowego i środków własnych Województwa.

Nowo zakupione pojazdy pozwolą zabezpieczyć potrzeby taborowe Województwa i zostaną przeznaczone m.in. na relacje Poznań – Krzyż – Choszczno – Szczecin; Słupsk – Koszalin – Szczecin; Szczecin – Świnoujście oraz na zastąpienie starszego taboru na liniach Szczecin – Gryfino – Chojna – Kostrzyn; Szczecin – Wysoka Kamieńska – Kamień Pomorski. Pojazdy będą spełniały wszystkie aktualne wymogi interoperacyjności TSI, jak również będą dostosowane do zabudowy urządzeń gwarantujących współpracę z Europejskim Systemem Sterowania Pociągów (ETCS 2).

Już dziś Pomorze Zachodnie z flotą 48 pojazdów, dysponuje jednym z najnowocześniejszych taborów kolejowych w kraju. Zakup nowych EZT-ów jest ostatnim krokiem do tego, aby od 2018 roku województwo mogło obsługiwać całość połączeń kolejowych w regionie już wyłącznie nowoczesnymi pociągami.

Od 2009 roku Województwo  Zachodniopomorskie zakupiło nowoczesny i zmodernizowało używany tabor kolejowy przy znacznym wykorzystaniu dofinansowania unijnego:

• w latach 2010-12 zrealizowano zakup 12 sztuk trzyczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych (przy wykorzystaniu środków Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego),

• w latach 2013-2016 zrealizowano zakup i modernizację 17 sztuk trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (przy wsparciu RPO WZ),

• w latach 2013-15 zrealizowano, wspólnie z Województwem Lubuskim, zakup 16 sztuk (13 dla Województwa Zachodniopomorskiego i 3 dla Województwa Lubuskiego) czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (przy wykorzystaniu środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko)

oraz

• w latach 2011-12 zrealizowano zakup 2 sztuk dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych (przy wykorzystaniu środków z rezerwy celowej).