Pomyślnie zakończył się proces negocjacji z Komisją Europejską Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020. Do regionu trafi blisko 6,7 miliarda zł. W środę, 10 grudnia, podczas briefingu prasowego, marszałek województwa Olgierd Geblewicz podsumował proces wielomiesięcznych rozmów w Brukseli i w Warszawie.
 
Proces negocjacji z Komisją Europejską zakończył się 5 grudnia 2014 r. Kluczowe kwestie dotyczyły wykluczenia przez KE z Programu środków na turystykę, zdrowie oraz transport wodny. W wyniku negocjacji udało się osiągnąć satysfakcjonujący dokument. Komisja postulowała m.in. radykalne ograniczenie inwestycji w kulturę wraz z ograniczeniem wartości wydatków całkowitych projektu, znaczące ograniczenie nakładów na uzbrajanie terenów inwestycyjnych (do ok. 25% pierwotnie planowanych nakładów) czy zmniejszenie o ok. 100 mln zł przewidywanej kwoty środków na drogi regionalne.
 
– Po pięciu spotkaniach negocjacyjnych udało się zachować inwestycje w transport wodny. Przekonaliśmy Komisję Europejską, że niezależnie od programu wsparcia centralnego ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko warto przeznaczyć środki na realizację projektów w tym obszarze – mówił marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Województwo zachodniopomorskie pozyskało kwotę 10 milionów euro. Są to środki do wykorzystania na prace uzupełniające duże inwestycje w zakresie transportu wodnego. Jesteśmy jedynym regionem, który o taki zapis zabiegał w trakcie negocjacji – mówił marszałek. – Z tych środków będą mogły zostać przeprowadzone prace uzupełniające duże inwestycje toru wodnego Szczecin-Świnoujście oraz Odrzańskiej Drogi Wodnej. To dla nas bardzo ważne tereny i potencjał gospodarczy tych obszarów zostanie wzmocniony – dodał.
 
W przypadku działań związanych z obszarem kultury Komisja Europejska zgodziła się na wsparcie projektów w tzw. małej skali, a więc do 5 milionów euro. Oznacza to, że inwestycje do 20 milionów złotych będą mogły być finansowane z RPO. W infrastrukturze turystycznej możliwa będzie realizacja publicznych inwestycji finansowanych do kwoty 2 milionów euro. W wyniku negocjacji województwu udało się obronić zapis, że 15% łącznych nakładów na infrastrukturę drogową będzie dotyczyć dróg wojewódzkich uzupełniających sieć TEN-T. Również w obszarze B+R osiągnięto konsensus. Postulowana przez województwo kwota została zachowana z możliwością zwiększenia w przypadku pojawienia się realnych projektów do zrealizowania w tym zakresie.
 
Wynegocjowano także możliwość wsparcia sektora zdrowotnego pod warunkiem zgodności z dokumentem strategicznym przygotowanym przez Ministerstwo Zdrowia (tzw. policy paper). Dodatkowym warunkiem finansowania tych inwestycji jest uzyskanie pozytywnej opinii komitetu sterującego przy ministrze zdrowia.
 
– Warto podkreślić, że Komisja Europejska w procesie negocjacji przyjęła naszą argumentację w zakresie cross-financingu, a więc możliwości finansowania wyposażenia czy też drobnej infrastruktury w ramach projektów miękkich. W wyniku negocjacji cross-financing w zakresie szkolnictwa zawodowego zwiększono do 20% oraz do 30% w przypadku edukacji ogółem - mówił marszałek Geblewicz.
 
Negocjacje z Komisją Europejską odbywały się w Warszawie oraz Brukseli w okresie pomiędzy 24 września i 5 grudnia 2014. Na czele delegacji Województwa Zachodniopomorskiego stał Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, zaś po stronie Komisji Europejskiej negocjacje prowadzili Patrick Amblard, szef sekcji polskiej w dyrekcji generalnej ds. polityki regionalnej oraz Wallis Goelen z dyrekcji generalnej ds. zatrudnienia. Za prace nad kształtem RPO WZ i koordynację procesu negocjacyjnego odpowiedzialny był Wydział Zarządzania Strategicznego w Urzędzie Marszałkowskim, kierowany przez dyrektora Marcina Szmyta.
 
Program został oficjalnie przekazany do Komisji, przez specjalny system informatyczny, 10 grudnia 2014 r.