Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz przedstawił dziś, 19 września br. uzgadniania kształtu Kontraktu terytorialnego dla województwa zachodniopomorskiego. Inwestycje, które otrzymają dofinasowanie ze środków centralnych to m.in. budowa tunelu w Świnoujściu, modernizacja Nadodrzanki czy pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m.
 
W poniedziałek, 15 września br. zakończyły się negocjacje Kontraktu terytorialnego województwa zachodniopomorskiego. To nowy instrument służący porozumieniu pomiędzy samorządem a stroną rządową. W wyniku negocjacji ujęte są przedsięwzięcia lokalne, które mają znaczenie ponadregionalne lub też są niezbędnym warunkiem rozwoju regionu.
 
Dokument zawiera 27 kluczowych przedsięwzięć dla rozwoju Pomorza Zachodniego na tzw. liście podstawowej oraz kolejne 21 na liście rezerwowej, które będą realizowane w następnej kolejności. Wśród nich znajdują się inwestycje drogowe, kolejowe, związane z gospodarką wodną, Odrzańską Drogą Wodną, ochroną zdrowia, a także wspierające rozwój Szczecińskiego Obszaru Metropolitarnego.
 
– Kontrakt terytorialny zapewni finansowanie kluczowych inwestycji rozwojowych dla regionu, dlatego negocjacje te były dla nas tak ważne – mówił marszałek województwa Olgierd Geblewicz – Negocjacje były długie i emocjonujące – dodał.
 
Wartość kontraktu terytorialnego dla Województwa Zachodniopomorskiego to kwota co najmniej 17,5 mld zł. Podkreślić należy, że do tej kwoty dodane będą koszty projektów, których w chwili obecnej kontrakt nie objął. Kontrakt ze środkami na realizację Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego daje wartość 24,2 mld zł.
 
– Kontrakt jest dokumentem otwartym. Prowadzone są jeszcze negocjacje z Komisją Europejską dotyczące perspektywy na lata 2014-2020. Będziemy przekonywać UE do naszego spojrzenia na region, na perspektywy rozwojowe i potencjały. Z tego względu zakładamy, że Kontrakt terytorialny będzie w kolejnych miesiącach i latach renegocjowany – powiedział marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
 
Do najważniejszych zadań związanych z rozwojem infrastruktury drogowej w województwie zachodniopomorskim należeć będzie budowa drogi ekspresowej S6 Szczecin–Koszalin wraz z obwodnicą Koszalina i Sianowa, a także budowa obwodnic Szczecinka (w ciągu drogi S11) oraz Wałcza (w ciągu drogi S10).
 
Najtrudniejszym elementem negocjacji było zapewnienie środków na budowę tunelu w Świnoujściu, łączącego wyspy Wolin i Uznam. Podstawowym źródłem finansowania budowy tunelu będzie budżet państwa, co oczywiście nie przekreśla w ramach renegocjacji dofinansowania projektu ze środków unijnych. - To dla nas zielone światło, żeby podpisać ze Świnoujściem umowę na wykonanie Programu funkcjonalno-użytkowego w ramach RPO 2007-2013 – powiedział marszałek Olgierd Geblewicz. Wartość inwestycji w Świnoujściu to kwota 780 mln zł.
 
Marszałek województwa podkreślił, że w trakcie negocjacji kontaktował się z samorządami województwa lubuskiego i dolnośląskiego. – Zależało mi na ujęciu w kontrakcie terytorialnym zadań, które uznaliśmy z innymi marszałkami za kluczowe w ramach Polski Zachodniej. Cieszę się, że znalazła się w nim budowa drogi S3 na południe. Przybliży to Pomorze Zachodnie do czeskiej granicy – podkreślił marszałek Olgierd Geblewicz.
 
Inwestycje kolejowe koncertować się będą na rozwijaniu dwóch kluczowych połączeń na liniach: Szczecin –Poznań oraz Szczecin – Wrocław (Nadodrzanka).
 
Przedsięwzięcia związane z gospodarką morską to m.in.: modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowa infrastruktury zespołu portowego Szczecin-Świnoujście, poprawa dostępu do portu w Szczecinie i portu w Świnoujściu, modernizacja portu w Darłowie. Łączna wartość przedsięwzięć związanych z gospodarką morską wyniesie 3,41 mld zł.
 
Obok projektów infrastruktury transportowej na liście podstawowej znalazły się projekty dotyczące ochrony zdrowia w tym rozbudowa ratownictwa medycznego w szpitalu w Zdunowie czy utworzenie szpitalnego oddziału ratunkowego w Szpitalu Regionalnym w Kołobrzegu.
 
Trzy obszary: badania i rozwój, kultura i infrastruktura sportowa podlegają dalszym negocjacjom ze stroną rządową.
 
Kontrakt zostanie prawdopodobnie podpisany w październiku 2014 r. 

Załączniki

application/pdf
Kontrakt terytorialny dla województwa zachodniopomorskiego - prezentacja

Kontrakt terytorialny dla województwa zachodniopomorskiego - prezentacja

4.08 MB