Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego zatwierdził zasady i kierunki regionalnej interwencji dla instrumentu Kontraktu Samorządowego w ramach RPO WZ 2014-2020. Dla zaprojektowania systemu wdrażania Kontraktu Samorządowego dokonano m.in. przesądzeń dotyczących tematycznego obszaru interwencji oraz wymiaru terytorialnego Kontraktów Samorządowych:

Tematyczny obszar interwencji

Kluczową ideą Kontraktu Samorządowego jest skoncentrowanie terytorialne interwencji i zasobów wokół pro-gospodarczych przedsięwzięć. Z tego względu – biorąc pod uwagę wnioski z serii przeprowadzonych spotkań z przedstawicielami samorządów i środowisk przedsiębiorców oraz organizacji pozarządowych, oraz wnioski z zaprezentowanych wstępnych koncepcji KS – jako priorytetowe przyjęto inwestycje realizowane przez samorządy w ramach następujących priorytetów inwestycyjnych (PI)  RPOWZ 2014-2020:

  • 3a: Promowanie przedsiębiorczości, w szczególności poprzez ułatwianie gospodarczego wykorzystywania nowych pomysłów oraz sprzyjanie tworzeniu nowych firm, w tym również poprzez inkubatory przedsiębiorczości;
  • 4e: Promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich rodzajów terytoriów, w szczególności dla obszarów miejskich, w tym wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej i działań adaptacyjnych mających oddziaływanie łagodzące na zmiany klimatu;
  • 8iv: Równość mężczyzn i kobiet we wszystkich dziedzinach, w tym dostęp do zatrudnienia, rozwój kariery, godzenie życia zawodowego i prywatnego oraz promowanie równości wynagrodzeń za taka samą pracę;
  • 10i: Ograniczenie i zapobieganie przedwczesnemu kończeniu nauki szkolnej oraz zapewnianie równego dostępu do dobrej jakości wczesnej edukacji elementarnej oraz kształcenia podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego z uwzględnieniem formalnych, nieformalnych  i pozaformalnych ścieżek kształcenia umożliwiających ponowne podjęcie kształcenia i szkolenia;
  • 10iv: Lepsze dostosowanie systemów kształcenia  i szkolenia do potrzeb rynku pracy, ułatwianie przechodzenia z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia oraz wzmacnianie systemów kształcenia   i szkolenia zawodowego  i ich jakości, w tym poprzez mechanizmy prognozowania umiejętności, dostosowania programów nauczania oraz tworzenia i rozwoju systemów uczenia się poprzez praktyczną naukę zawodu realizowaną w ścisłej współpracy z pracodawcami;
  • 10a: Inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie poprzez rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej (w ścisłej korelacji z PI 10i oraz 10iv).

 

Kontrakt Samorządowy z racji swej pro-gospodarczej orientacji winien obejmować integrację z projektami przedsiębiorców i organizacji pozarządowych – wiązki projektów priorytetowych (realizowane przez samorządy) powinny być spójne z projektami komplementarnymi (realizowanymi przez przedsiębiorców, IOB, NGO, i in.), które wybierane będą w trybach konkursowych – w szczególności w następujących PI:

  • 3a: Promowanie przedsiębiorczości, w szczególności poprzez ułatwianie gospodarczego wykorzystywania nowych pomysłów oraz sprzyjanie tworzeniu nowych firm, w tym również poprzez inkubatory przedsiębiorczości;
  • 3c: Wspieranie tworzenia i poszerzania zaawansowanych zdolności w zakresie rozwoju produktów i usług;
  • 1b: Promowanie inwestycji przedsiębiorstw w B+I, rozwijanie powiązań i synergii między przedsiębiorstwami, ośrodkami B+R i sektorem szkolnictwa wyższego (…), wspieranie badań technologicznych i stosowanych, linii pilotażowych, działań w zakresie wczesnej walidacji produktów i zaawansowanych zdolności produkcyjnych i pierwszej produkcji w dziedzinie kluczowych technologii (...);
  • 9v: Wspieranie przedsiębiorczości społecznej i integracji zawodowej w przedsiębiorstwach społecznych oraz ekonomii społecznej i solidarnej w celu ułatwiania dostępu do zatrudnienia.

Wymiar terytorialny   

Mając na uwadze konieczność zoptymalizowania i skoordynowanie planowania strategicznego na obszarach, na których realizowane będą przedsięwzięcia rozwojowe współfinansowane ze środków RPO WZ 2014-2020 w ramach Kontraktu Samorządowego oraz Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych przyjęto, że:

  • minimalny obszar Kontraktu Samorządowego dotyczyć będzie trzech sąsiadujących ze sobą gmin;
  • na obszarze danej gminy możliwy do realizacji jest jeden Kontrakt Samorządowy;
  • wyklucza się możliwość realizacji na obszarze jednej gminy Kontraktu Samorządowego i Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

 

W załączniku przedstawione zostały informacje dotyczące priorytetów inwestycyjnych i rodzajów projektów możliwych do realizacji w ramach RPO WZ 2014-2020, dla których planowane jest wykorzystanie mechanizmu Kontraktu Samorządowego.

Załączniki

application/pdf
Informacja nt. zasad i kierunków regionalnej interwencji dla instrumentu Kontraktu Samorządowego w ramach RPO WZ 2014-2020

Informacja nt. zasad i kierunków regionalnej interwencji dla instrumentu

Kontraktu Samorządowego w ramach RPO WZ 2014-2020

140.95 KB