Na zdjęciu: morze Bałtyckie i miejscowość Sarbinowo.

Piękna, malownicza, urokliwa. Takich opisów tras rowerowych nad wybrzeżem Bałtyku nie brakuje, ale o wyjątkowości odcinka Pleśna - Mielno przekonuje wielu rowerowych turystów. Wartością dodaną szlaku jest możliwość dotarcia do Koszalina, Kołobrzegu czy Darłowa i granicy Pomorza Zachodniego. Otworzyliśmy trasę rowerową Pleśna-Mielno.

- Ten szlak przez lata cieszył się sporą popularnością dzięki takim atrakcjom jak mieleński las, okoliczne bunkry, pobliskie piękne plaże. Oplatając region siecią tras rowerowych Pomorza Zachodniego nie mogliśmy przegapić tej perełki. Wpisanie odcinka z Pleśnej do Mielna w szlak Velo Baltica był oczywistością. Teraz, z radością oddajemy go miłośnikom rowerów. – powiedział wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj.

Sarbinowo, tuż przy zejściu na plażę, właśnie to urokliwe miejsce wybrano na rozpoczęcie rowerowego rajdu. Tłumy rowerzystów zdecydowały się wziąć udział w pierwszym oficjalnym przejeździe trasą Velo Baltica na odcinku Pleśna – Mielno. Zrealizowana przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie inwestycja liczy ok. 18 km, z czego blisko 9 km trasy rowerowej powstało od zera. Budowa rozpoczęła się pod koniec kwietnia br. i trwała niespełna pięć miesięcy. Łącznie powstały cztery odcinki, które pozwalają przejechać na rowerze przez Mielno, Chłopy, Sarbinowo, Gąski, Ustronie Morskie i Sianożęty, czyli miejscowości gdzie są takie atrakcje jak przystań rybacka w Chłopach, Latarnia morska w Gąskach, czy 16 południk koło Chłopów. Wartość inwestycji wyniosła ponad 7,3 mln zł, z czego 6,1 mln zł stanowiło dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014- 2020.

Sieć tras rowerowych Pomorza Zachodniego

Realizowany przez Województwo Zachodniopomorskie projekt Sieci Tras, to prawdziwa rowerowa rewolucja na Pomorzu Zachodnim, która będzie liczyła 1100 km szlaków. Nowobudowane odcinki łączą się ze ścieżkami rowerowymi, które zostały zbudowane, bądź są budowane przez lokalne samorządy. Prowadząca wzdłuż Wybrzeża Bałtyku trasa Velo Baltica po połączeniu wszystkich istniejących i budowanych odcinków, na terenie zachodniopomorskiego osiągnie długość około 240 km.

W ubiegłym roku Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego zbudował i oznakował ok. 110 km tras, a koszt tych inwestycji wyniósł ponad 44 mln zł. W roku bieżącym realizujemy trasy rowerowe o długości blisko 290 km, a nakłady finansowe dla tych zadań wynoszą ponad 75 mln zł. Większość z tych inwestycji zostanie zakończona w przyszłym toku. Warto zaznaczyć, że równocześnie są przygotowywane kolejne zadania, jednakże na tym etapie nie możemy sprecyzować, które z nich rozpoczną się w tym roku i jakie będą ich koszty.