Projekt budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej wchodzi w fazę wykonawstwa. Inwestycja właśnie otrzymała ponad pół miliarda złotych unijnego dofinansowania. Trwają prace nad zaprojektowaniem węzłów przesiadkowych, województwo systematycznie kupuje nowy tabor, a kilka dni temu uruchomiono nowe połączenia pilotażowe między Szczecinem, Goleniowem i Gryfinem.

Województwo Zachodniopomorskie jest jedynym regionem w Polsce, który tak mocno zaangażował się w realizację projektu kolei metropolitarnej. O stanie prac i finansowaniu projektu informowali dziś, we wtorek 13 marca br. przedstawiciele samorządów, członków Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego podczas konferencji prasowej.

Projekt budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej otrzyma dofinansowanie kwotą ponad 512 mln zł. Jest to najdroższy projekt, który znalazł się na liście projektów z dofinansowaniem, którą ogłosiło Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Środki te zostały zarezerwowane już wcześniej. W 2014 roku marszałek Olgierd Geblewicz wynegocjował z rządem Ewy Kopacz umieszczenie przedsięwzięcia na liście zadań ujętych w Kontrakcie Terytorialnym.

- To dla nas kwestia priorytetowa. Mamy świadomość, że budowa SKM-ki podniesie jakość życia mieszkańców w stolicy regionu i całym Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym – zaznaczał Sekretarz Województwa Przemysław Włosek podczas dzisiejszego spotkania.

Dyrektor biura SOM Roman Walaszkowski podkreśla, że to jedyny w Polsce projekt tak kompleksowo podchodzący do kwestii transportu i mobilności. – Budujemy nie tylko kolej metropolitalną, ale także ponad 40 przystanków, z których większość to zintegrowane węzły przesiadkowe.

Pojedziemy wygodnymi pociągami. Już są nowe połączenia

Połączenia SKM będą realizowane taborem Województwa Zachodniopomorskiego, które z myślą o tym od lat prowadzi zakupy nowych pociągów. Część z nich wyjedzie na tory kolei metropolitalnej. Wielki proces wymiany taboru zakończy się latem 2018 roku. Wartość brutto zakupionego taboru przekroczy miliard złotych!

Tylko w 2017 roku na Pomorze Zachodnie trafiło 12 nowych pojazdów IMPULS, a  w najbliższych miesiącach dostarczonych  zostanie kolejnych 15 pojazdów. Po zakończeniu tej inwestycji województwo będzie właścicielem łącznie 75 nowoczesnych pojazdów szynowych.

Z udogodnień SKM-ki mieszkańcy Pomorza Zachodniego zaczęli korzystać już w marcu tego roku. Dzięki współpracy Województwa Zachodniopomorskiego, Szczecina, Goleniowa i Gryfina 11 marca sieć połączeń wzbogaciły się o trzy nowe połączenia Szczecina i Goleniowa oraz sześć na trasie Szczecin – Gryfino. Pilotażowe połączenia ułatwią poruszanie się w godzinach szczytu i pozwolą oszacować potrzeby, jakie występują na tych trasach.

To będzie nowa jakość

„Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 351, 273” to wspólny projekt Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (Lidera) oraz Partnerów: PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Województwa Zachodniopomorskiego, Miasta Szczecin, Miasta Stargard oraz gmin Goleniów, Gryfino, Kobylanki, Polic i Stargardu.

Organizatorem przewozów kolejowych w ramach SKM będzie Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego.

SKM połączy największe miasta obszaru metropolitalnego, takie jak Stargard, Goleniów, Gryfino i Police z centralnym miastem aglomeracji, Szczecinem. Długość linii kolejowych SKM wyniesie niemal 120 km.  Transport pomiędzy miejscowościami odbywać się będzie po istniejących liniach kolejowych „krajowych” E59 (351) i CE59 oraz na linii lokalnej nr 406. Są one zelektryfikowane, ale ich stan techniczny wymaga zdecydowanej poprawy.

Projekt stworzenia SKM przewiduje przebudowę infrastruktury kolejowej, w tym modernizację liczącej ponad 23 km linii 406 od Szczecina Głównego do stacji Police wraz z budową drugiego toru na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn. Reaktywacja przewozów pasażerskich na tej trasie to najważniejszy element nowej sieci.

Inwestycja zakłada także budowę systemu sterowania ruchem pociągów z centrum sterowania na stacji Szczecin Gocław, stworzenie systemu informacji dla podróżnych na stacjach i przystankach oraz bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo – drogowych. Powstaną również węzły komunikacyjne wraz z parkingami typu Park&Ride (P&R) i Bike&Ride (B&R) na ponad 2,5 tys. miejsc (w samym Szczecinie prawie 1900).

Łącznie na trasie SKM funkcjonować będzie 40 przystanków, w tym 9 nowych (Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska, Szczecin Nad Odrą, Police Piłsudskiego, Szczecin Trzebusz, Goleniów Park, Szczecin Dunikowo, Szczecin Żydowce, Szczecin Łasztownia). Sieć SKM będzie uzupełniona o węzły i przystanki przesiadkowe wybudowane przez miasta i gminy.

Realizacja inwestycji zaplanowana została na lata 2018-2022.