Pogłębienie blisko 7 kilometrów torów wodnych do portów w Policach i Stepnicy, lepszą dostępność do nich dla jednostek pływających oraz wzrost ich konkurencyjności w wymianie handlowej planuje Urząd Morski w Szczecinie. Zapowiadane zmiany wesprze Urząd Marszałkowski, który w ramach Programu Regionalnego przeznaczy na obie inwestycję ponad 24 mln zł. Eurofundusze trafią do beneficjenta dzięki umowie, którą we wtorek, 20 marca 2018 roku w Szczecinie podpisali marszałek województwa Olgierd Geblewicz oraz dyrektor Urzędu Morskiego Wojciech Zdanowicz.
Przedsięwzięcia warte w sumie ponad 28 mln zł mają pozwolić na modernizację ważnych dróg wodnych, poprawę dostępności do nowoczesnej infrastruktury, wzmocnienie roli transportu wodnego w wymianie handlowej oraz budowie silnej pozycji gospodarczej obu portów. Unijne wsparcie obu inwestycji wyniesie ponad 24 mln zł.
W przypadku portu w Policach planowane jest zmodernizowanie ponad 2 km toru wodnego. Do 10,5 pogłębiony zostanie tor podejściowy na Kanale Polickim. Ponadto prace głębinowe obejmą Kanał Kiełpiński. Wzmocnione zostaną także skarpy wyspy Kiełpiński Ostrów. Z kolei w Stepnicy przebudowa dotyczy toru podejściowego od znaku nawigacyjnego 24 do głowic falochronowych basenu kolejowego. Zmiany na odcinku 4,5 km pozwolą na obsługę statków do 3200 GT, o wymiarach 115 m długości, 13,5 m szerokości i zanurzeniu od 3,8 do 4 m.
Inwestycja w Policach, która kosztować będzie ponad 22,5 mln zł, zakończy się w grudniu 2020 roku. Przedsięwzięcie w Stepnicy, której koszt oszacowano na 6,3 mln zł potrwa do grudnia 2019 roku. Do pierwszego z projektów Urząd Marszałkowski dołoży ponad 19 mln zł, drugiego prawie 5,4 mln zł. Projekty wpisują się w założenia 5 Osi Priorytetowej RPO WZ 2014-2020 „Zrównoważony transport”, działanie 5.7 „Budowa, rozbudowa lub modernizacja ogólnodostępnej infrastruktury szlaków żeglownych, utrzymanie dróg wodnych prowadzących do portów, monitoring dróg wodnych, w tym związany z systemami zarządzania ruchem”.