Zniknęły „słynne” płyty, a w ich miejsce pojawiła się nowa, komfortowa nawierzchnia. Przebudowano skrzyżowania, wiadukty i mosty. Już normalnie pojedziemy „Berlinką”, czyli drogą wojewódzką nr 142. W poniedziałek 9 lipca odbyło się otwarcie drogi.

Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 142, tzw. „Berlinki” lub „Chociwelki” to najdroższe z tegorocznych zadań na drogach wojewódzkich realizowanych przez samorząd województwa. Szacowana na 51 mln zł inwestycja wymagała rozkruszenia betonowych płyt, z jakich wykonana była „Berlinka”. Kruszywo powstałe z „rubblizingu” wykorzystano jako podbudowę nowej drogi. Na tak przygotowanym podłożu położono nową nawierzchnię bitumiczną. Inwestycja sfinansowana została ze wsparciem środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20.

- To jedna z ważniejszych inwestycji, które realizowaliśmy w ostatnim czasie na drogach województwa zachodniopomorskiego. Odpowiadamy za 2100 km dróg w naszym regionie, są to drogi bardzo ważne, ponieważ po zjeździe z drogi krajowej pozwalają nam dotrzeć do ostatecznego miejsca naszej destynacji i na co dzień pozwalają naszym mieszkańcom komunikować się. W ubiegłej perspektywie finansowej przebudowaliśmy część tej drogi, ale to co dokonaliśmy teraz jest kluczowe - mówił podczas otwarcia Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

W spotkaniu prasowym, podczas którego otwarto drogę, wzięli udział marszałek województwa Olgierd Geblewicz, dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie Michał Żuberoraz przedstawiciel wykonawcy, firmy Budimex.

Droga wojewódzka nr 142 była przebudowywana od marca 2017 r. na 22-kilometrowym odcinku. Znajduje się tam szereg obiektów inżynierskich: wyremontowano wiadukty oraz dwa mosty - nad rzeką Małką w pobliżu Warchlinka i nad rzeką Iną w pobliżu Sowna.  Dwa nieczynne wiadukty i jedno przęsło mostu zostały rozebrane. Przebudowane zostały również niebezpieczne skrzyżowania. Na skrzyżowaniach z drogą gminną na Strumiany i drogą gminną do Warchlina odsunięto zjazdy z wiaduktów, tak by przęsła nie przysłaniały kierowcom widoczności w momencie zjazdu na drogę nr 142.

Przypomnijmy, że kończąca się inwestycja jest drugim etapem przebudowy drogi wojewódzkiej nr 142.  W pierwszym etapie realizowanym w ramach RPO WZ na lata 2007-13 przebudowano 13-kilometrowy odcinek Krzywnica-Lisowo.

Droga wojewódzka nr 142  łączy drogę ekspresową S3 z drogą krajową nr 20. Jest najbardziej wysuniętym na wschód zachodnim fragmentem tzw. "Berlinki" czyli autostrady, która przed II wojną światową miała połączyć Berlin ze znajdującym się na wschodnich rubieżach Rzeszy - Królewcem.